شیرینی نخودی سنتی قزوین

مطبخ خانومی

شیرینی نخودی سنتی قزوین

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

شیرینی نخودی سنتی قزوین

شیرینی نخودی در قزوین با این رسپی تهیه می شه.و خانمهای کدبانوی قزوین از قدیم انواع شیرینیهای نوروز رو خودشون و طبق آموزه هایی که از مادرها و مادربزرگهاشون آموخته بودن درست می کردن.امروز تصمیم گرفتم این دستور رو هم در وبلاگم بذارم تا شما عزیزان هم بتونید استفاده کنید...

موادلازم:

آردنخودگل          1کیلوگرم

پودرقند           500گرم

آرد صرف          50گرم

روغن جامد        650تا 700گرم

زرده تخم مرغ        1عدد

پودرهل ساییده الک شده      1قاشق غذاخوری

زعفران غلیظ دم کرده       مقداری

خلال پسته           مقداری

نکته:

اگه خواستین اندازه ها رو نصف کنین یا یک چهارم کنین زرده رو کم نکنین وهمون یک زرده رو بریزین چون زرده برای چسبندگی موادهست ومشکلی ایجاد نمی کنه.

منظور از الک خیلی حریر الک مخصوص شیرینی هست و از الکهای حریر خیلی به اصطلاح حریرتره.

طرز تهیه:

اول آرد رو 3بار الک خیلی حریر می کنیم.

پودر قند روهم  الک حریر می کنیم.

پودر هل رو هم الک حریر می کنیم.

بعد از الک زدن حالا به صورت جداگانه از پارچه حریر رد می کنیم اینکار باعث می شه شیرینی خیلی ترد بشه.

بعد با ترازوی دیجیتال موادمون رو وزن می کنیم که اندازه هامون دقیق باشه چون شیرینی ها کلا حساس هستن.

پودر قند +650 گرم ازروغن +زرده تخم مرغ رو با هم مخلوط می کنیم.نیازی به همزن نیست و با دست اینکارو انجام می دیم تا مواد خوب در هم مخلوط بشن.

بعد مخلوط آرد نخود +پودر هل+آرد صرف رو اضافه می کنیم وخوب ورز می دیم.اگر احساس کردین که خمیر بعد از چند دقیقه ورز دادن خیلی خشکه می تونین کم کم 50 گرم روغن باقیمونده رو اضافه کنین.ولی معمولا نیازی نیست و همون 650 گرم روغن جامد کافبه.بعد خمیر رو چند تا گلوله می کنیم وتوی نایلون می ذاریم.و روشو می پوشونیم.

خمیر باید 24 ساعت استراحت کنه.

بعد از استراحت خمیر رو به قطر 1/5 سانت پهن می کنیم وقالب می زنیم.قالب فشاری برای این شیرینی خیلی عالیه و باعث می شه شیرینی یکدست و ترو تمیزی داشته باشیم.

بعد با یک خلال دندون از زعفران خیلی غلیظ که فقط با چند قطره آب جوش دم کردیم وسط شیرینی ها می زنیم یا وسط شیرینی ها یک خلال پسته کوچولو می زنیم. فرباید از15 دقیقه قبل با حرارت 180 درجه ی سانتیگرادگرم شده باشه. وبه مدت 15 دقیقه می پزیم.مواظب شیرینی هاتون باشین یه وقت نسوزه چون نخودی خیلی حساسه.نکته بعدی هم اینه که حتما بعد از پخت شیرینی ها باید بذارین کاملا سرد سرد بشه تا به راحتی بتونین از سینی در بیارین وگرنه خورد می شه.من توی هوای سرد بیرون می ذارم چون این شیرینی رو برای عید درست می کنم در فصل های دیگه شما می تونین بعد از خنک شدن سینی رو داخل یخچال بذارین تا کاملا سردبشه.

زمان خیلی مهمه ولی حواستون باشه که نخودیهاتون نسوزن .من خودم آلارم گوشیم رو فعال می کنم و هر 5 دقیقه یکبار که هشدار می ده سینی رو کمی می چرخونم تا همه شیرینیها یکدست حرارت ببینن.

والبته امروز یک کافی همراه با کیکی که دختر هنرمندم که 11 سالشه پخته خستگیمو درآورد.

بفرماییین نخودیهای خوشمزه مون حاضرن...

نووووش جان...



موضوعات مرتبط: شیرینی های سنتی قزوین ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 12 اسفند 1398برچسب:شیرینی های سنتی قزوین, | 16:48 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.